Dla kobiet najważniejszy jest wygląd – czy aby na pewno? Płeć a wybór auta
Panie bez wątpienia postrzegane są jako te, które przy zakupie samochodu kierują się jego wizualną stroną, estetyczny wygląd przedkładając nad parametry, stan techniczny czy przebieg. A jednak według dostępnych statystyk preferencje kobiet i mężczyzn w kwestii wyboru auta nie różnią się w aż tak dużym stopniu, jak można by podejrzewać, co więcej – w przypadku nabywania używanych samochodów, panie są wyjątkowo wyczulone na poziom sprawności kupowanego pojazdu, a także przywiązują dużą wagę do rozsądnej ceny. Po raz kolejny razem okazuje się, że funkcjonujące w społeczeństwie stereotypy na temat płci nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości.
Czerwony Mini Cooper? Niekoniecznie
Do niedawna królował pogląd, że przy wyborze samochodu kobiety najczęściej kierują się emocjami i upodobaniami estetycznymi, zwracając największą uwagę na design, a nawet odpowiedni kolor auta. Spośród kolorów karoserii największą popularnością jeszcze kilka lat temu cieszyła się wśród kobiet-konsumentów czerwień, zaś najchętniej przezeń kupowanym modelem był Mini Cooper, który tuż po wejściu na rynek podbił serca kierowców (głównie płci pięknej) na całym świecie. Dzisiaj rzecz ma się nieco inaczej. Wyniki sprzedażowe Grupy AAA AUTO pokazują, że preferencje zakupowe w dziedzinie motoryzacji wśród Polaków i Polek są niemal identyczne. Panujący stereotyp, iż panie najczęściej decydują się na czerwone i małych rozmiarów samochody jest wobec tego nieprawdziwy. Według statystyk samochody w kolorze czerwonym znalazły się bowiem dopiero na piątym miejscu zestawienia – zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Czyżby nad typowo kobiecym przywiązaniem do estetyki górę zaczął brać zdrowy pragmatyzm idący w parze z coraz większą wiedzą i świadomością własnych oczekiwań względem potencjalnego samochodu?
Bezpieczeństwo i dobry silnik
Czasy, kiedy najpopularniejszymi wśród kobiet modelami był mały i zwinny Mini Cooper czy okrzyknięty najbardziej seksownym samochodem świata Fiat 500, bezpowrotnie minęły. Panie najbardziej lubią obecnie „męskie” auta, a więc choćby pakowne, dobrze wyposażone i efektowne SUV-y. Zbieżność widać również w kwestii kolorów – klienci obu płci w roku ubiegłym najczęściej wybierali wszak srebrne auta (ponad 24 proc. Polaków i niespełna 20 proc. Polek). Drugim wyborem, zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet była czerń. Co takiego zatem jest kluczową kwestią przy wyborze samochodu? Jak pokazują wyniki analizy LeaseTrader.com, 95 proc. pań na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo – swoje i podróżujących z nią bliskich – natomiast w przypadku kupna samochodu używanego dokładnie sprawdzają historię wypadków. Panowie z kolei największą wagę przywiązują do właściwości jezdnych (83 proc.) oraz właściwości silnika (75 proc.), kwestie związane z wizualną stroną samochodu odkładając na dalszy plan. Podobnie jest skądinąd u kobiet – estetyka auta jest jednym z najistotniejszych czynników przy jego wyborze dla zaledwie 46 proc. pań. Kobiece praktyczne podejście do sprawy widoczne jest w kolejnym aspekcie – podczas gdy 67 proc. z nich zleca przegląd techniczny pojazdu przed dokonaniem zakupu, na to samo decyduje się zaledwie 55 proc. mężczyzn).
Oszczędność i zaradność domeną kobiet
Jak pokazują dane rozmaitych firm dealerskich, kobieta jako klient na rynku motoryzacyjnym jest coraz bardziej wyedukowana i świadoma tego, co jest dla niej ważne. Nie boi się też pytać i dociekać, dzięki czemu łatwiej jest jej uniknąć nietrafionej inwestycji. Panie przywiązują dużą wagę do selekcji odpowiedniego modelu, nie kupują więc używanych aut z ogłoszenia, a raczej korzystają z usług certyfikowanych centrów sprzedaży. Istotnym czynnikiem, który wpływa na jej wybór jest także cena oraz jej stosunek do jakości. Jak wiadomo kupno, a następnie utrzymanie samochodu to niemałe koszty. Przynajmniej ich część możesz pokryć od ręki za sprawą superszybkiej pożyczki w Via SMS. Wystarczy wypełnić krótki formularz na stronie internetowej, a pieniądze pojawią się na koncie po kilkunastu minutach.
Kupno samochodu to poważna inwestycja i równie poważna decyzja. Choć wydawać by się mogło, że w racjonalnym podejściu do sprawy górują mężczyźni, okazuje się, że może być zgoła na odwrót. Panie stają się wszak coraz bardziej świadomymi konsumentami, dla których ważniejsze od designu są bezpieczeństwo i jak najlepszy stan techniczny. Oby tak dalej!
Autor: Maks Dudowski | |
Ekspert w dziedzinie finansów i bankowości. Maks jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Posiada 4 lata doświadczenia w dziedzinie finansów osobistych. Szczególnie interesuje się produktami kredytowymi oraz rynkiem pożyczek pozabankowych. |