Pokój dla ucznia
Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami. To już ostatni dzwonek na przygotowanie pokoju dziecka przed 1 września. Jak urządzić pokój, aby był funkcjonalny i dawał radość z nauki? Kilka przykładów jak mądrze wykonać pokój dla ucznia.
Biurko
Biurko jest najważniejszym meblem w pokoju każdego ucznia. To tutaj odrabia się zadania domowe i uczy do sprawdzianów. Biurko powinno być wygodne, aby można było komfortowo na nim pracować. Wymiary biurka oczywiście będą zależeć od wielkości pokoju, ale można śmiało przyjąć, że biurko powinno mieć 80-90cm szerokości i przynajmniej 120cm długości. Ważna jest też przestrzeń dla nóg. Nie można biurka zastawić dużymi szafkami. Optymalna przestrzeń na nogi to 70cm w środkowej części biurka. Można również pokusić się o biurko z regulacją wysokości. Takie rozwiązanie sprawdzi się zarówno dla najmłodszych, jak i starszych uczniów. Na rynku dostępne są również biurka z możliwością ustawienia kąta nachylenia blatu. Przy takim biurku lepiej się czyta .
Dodatkowa przestrzeń
Samo biurko nie wystarczy. Aby dziecko mogło komfortowo się uczyć, należy zadbać o przestrzeń do przechowywania kredek, farbek oraz innych pomocy szkolnych. Najczęściej stosuje się szafki oraz komódki pod biurkiem. Powinny w nich się znaleźć najczęściej używane pomoce dydaktyczne. Warto również znaleźć na blacie biurka miejsce na pojemniki z pisakami, ołówkami i linijką.
Na poprawę organizacji pracy dobrze wpłynie również tablica powieszona na ścianie nad biurkiem, na której będzie można zarówno pisać jak i przyczepiać ważne notatki za pomocą magnesów. Na takiej tablicy można powiesić plan lekcji oraz umieszczać informacje o kartkówkach i sprawdzianach.
Krzesło
Liczba dostępnych modeli krzeseł jest przeogromna. Warto wybrać takie, które będzie stale korygowało postawę dzieci i zadba o kręgosłup. Można pokusić się o fotel ergonomiczny z możliwością regulacji w kilku miejscach. W ten sposób będzie można zmieniać ustawienia fotela wraz ze zmianą wzrostu dziecka. W przypadku tradycyjnych krzeseł, warto wybrać model mający podpórki na łokcie i możliwość regulacji kąta oparcia.
Miejsce biurka
Miejsce w którym znajdzie się biurko jest tak samo ważne, jak jego rozmiar. Bardzo istotne jest, aby biurko było dobrze oświetlone. Najlepsze jest światło dzienne, więc biurko powinno znajdować się przy samym oknie. Należy również pamiętać, że przesłanianie światła pogarsza pole widzenia. Biurko dla osób praworęcznych należy ustawić lewym bokiem do okna. Dla dziecka leworęcznego odwrotnie – prawym bokiem.
Jeśli jest taka możliwość, to biurko powinno być również zwrócone w kierunku drzwi, aby uniknąć nieprzyjemnego uczucia, że ktoś stoi za naszymi plecami. Biurko ustawione tyłem do drzwi potrafi skutecznie dekoncentrować.
Oświetlenie
Niemniej ważne od naturalnego światła, jest dodatkowe oświetlenie. Sprawdza się szczególnie w zimie, kiedy szybko zapada zmrok. Najlepsza będzie lampka z żarówką halogenową, która będzie świecić jasnym chłodnym światłem. Oświetlona powinna być jak największa powierzchnia biurka, więc warto poszukać lampki z regulowanym ramieniem. Oczywiście lampka powinna być ustawiona po lewej stronie dla dziecka praworęcznego oraz po prawej dla dziecka leworęcznego.
Komputer
W przypadku komputera stacjonarnego monitor powinien znajdować się nieco wyżej niż poziom blatu. Można go ustawić na specjalnej dostawce. Klawiatura powinna natomiast być umieszczona na wysuwanym blacie pod biurkiem. W ten sposób na blacie pozostaje dużo miejsca na zeszyty i książki.
Temperatura
Optymalna temperatura w pomieszczeniu wynosi od 20 do 22 stopni Celsjusza. Ważna jest też odpowiednia cyrkulacja powietrznia i odpowiednio przewietrzone pomieszczenie. Pokój należy często wietrzyć, aby obniżyć poziom dwutlenku węgla i zapobiec uczuciu senności i zmęczenia.
Autor: Maks Dudowski | |
Ekspert w dziedzinie finansów i bankowości. Maks jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Posiada 4 lata doświadczenia w dziedzinie finansów osobistych. Szczególnie interesuje się produktami kredytowymi oraz rynkiem pożyczek pozabankowych. |